De regels rond de bijtelling voor een auto van de zaak worden elk jaar weer strenger. Maar wie zich op twee in plaats van op vier wielen verplaatst, heeft geen last van de hoge bijtelling. Integendeel, wie zijn motor boekt als bedrijfsmiddel rijdt privé meestal voor een prikje.
Net als bij een bedrijfsauto mag je bij een motor van de zaak alle kosten aftrekken, zoals benzine- en onderhoudskosten, verzekering, motorrijtuigenbelasting en de afschrijving.
Maar de bijtelling wordt bij een motor heel anders berekend dan bij een auto.
Rijd je zoals de meeste ondernemers privé meer dan 500 kilometer in je auto van de zaak, dan wordt een percentage van de catalogusprijs van die auto bij je inkomen opgeteld en betaal je daarover inkomstenbelasting. Het percentage hangt dan af van de CO2-uitstoot van de auto.
Als je 600 kilometer privé rijdt, betaal je net zoveel als wanneer je vier keer per jaar met je bedrijfsauto naar Zuid-Spanje op vakantie gaat.
Alleen belasting over afgelegde privékilometers
Motorrijders daarentegen betalen alleen belasting over de werkelijk afgelegde privékilometers. Daarbij kijkt de fiscus naar de gemaakte, totale kosten per kilometer.
Als jouw motor over het hele jaar berekend 24 cent per kilometer kost en je geeft op dat je 5.000 kilometer privé rijdt, krijg je een bijtelling van 1.200 euro (5.000 * 0,24). Daarover moet je afhankelijk van je inkomen 42 of 52 procent belasting betalen (dus 504 of 624 euro). Bij een kleine gezinsauto betaal je vanwege de bijtelling al gauw vier keer zoveel aan belasting.
Omgekeerde bewijslast
Een bijkomend voordeel van de motor is dat de fiscus een keer niet pietluttig is als het gaat om de kilometerregistratie. Bij een zakelijke auto waarmee je naar eigen zeggen minder dan 500 kilometer rijdt, moet jij dat bewijzen door een nauwkeurige kilometeradministratie bij te houden. De Belastingdienst controleert hier heel streng op. Maar bij privégebruik van een motor moet de fiscus bewijzen dat het door jou opgegeven aantal privékilometers niet klopt.
Er zijn meer fiscale voordelen van zakelijk motorrijden. Zo zijn niet alleen de motor zelf, maar ook essentiële items als motorkleding, -helm en -laarzen, tassen, een TomTom en andere accessoires aftrekbaar. Omdat in Nederland de ondernemer en niet de Belastingdienst bepaalt waarin hij of zij zakelijk investeert, kun je zelf bepalen wat voor motor en welke toebehoren je nodig hebt (tenzij je het heel bont maakt).
Tenslotte kun je als zakelijk motorrijder gebruik maken van zeker één investeringsregeling, te weten de KIA en soms ook de MIA.
De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) geldt voor iedere ondernemer die meer dan 2.300 euro investeert. Je kunt 28 procent van de aanschaffingsprijs aftrekken van je inkomen. Auto’s zijn expliciet uitgesloten van deze regeling, maar motoren niet en die vallen er dus gewoon onder.
Als je een elektrische motor koopt, kun je ook een beroep doen op een andere regeling. Je moet wel wat tijd steken in het uitzoeken van de regels en voorwaarden, maar het kan flink wat geld besparen. Het gaat hier om de milieu-investeringsaftrek (MIA), waarmee je maximaal 36 procent van de investering van de winst mag aftrekken. Hier een overzicht van in Nederland verkrijgbare elektrische motoren.
Een elektrische scooter geeft je nog meer aftrekmogelijkheden, namelijk ook nog de willekeurige aftrek milieu-investeringen (VAMIL); hiermee kun je versneld afschrijven (wat trouwens niet voor iedereen gunstig is).
In de stad rukt de elektrische scooter niet geheel toevallig inmiddels al aardig op.
Lees ook
Fiscus loopt half miljard mis door elektrische rijden
Einde aan de stekkergekte? Plug-in hybride blijft aantrekkelijk in 2014
Download op Z24 Tools de gratis rekentool: Auto van de zaak of in privé
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl